Raadselachtige waterwerken
De historie van het Zeeburgerpad begint in de 17e eeuw als er besloten wordt een vaart te graven tussen de Singelgracht (op dat moment de rand van de stad) en de toenmalige Zuiderzee. Dit zou twee voordelen hebben. Er zou in het IJ minder slib ontstaan, en het grachtensysteem zou beter kunnen doorstromen en verversen. In de praktijk zorgde de vaart echter nauwelijks voor verbetering van het watersysteem, dus langzaam werd deze door aanplempingen smaller en smaller.
Pas in 1874, toen er een stoomgemaal bij Zeeburg werd gebouwd, werd de Nieuwe Vaart weer volledig uitgegraven, en benut. Nu met behoud van een brede dam tussen de Nieuwe Vaart en het nieuw te graven Lozingskanaal. Hierdoor konden waterstromen uit de Singel en Nieuwe Vaart worden gescheiden. Deze dam, het Zeeburgerpad, vulde zich begin 20e eeuw snel met industrie en bedrijvigheid
Sinds 1 juli 2016 is de SMARTLAND design studio gevestigd aan het Zeeburgerpad 16 in een oud industrieel gebouw.
Comments